Startsidan  ·   Instagram  ·   We♥It  ·   Youtube

Ljuvlig Tarte tatini

Skrivet:    ·  Recept

Vill du o din familj göra en enkel smarrig efterrätt tills ikväll?
Laga Tarte tantini underbar äppelkaka!!!

Ingredienser:
25g smör
4 äpplen, skalade,urkärnade o skurna i klyftor(vi hade Red delicus funkar bra med annan sort oxå)
½ dl strösocker
½ msk malen kanel
1 rulle smördeg

Recept:
Smält smöret och låt det bli brunt i en gjutgärnsstekpanna. Lägg i äpplena och strö över socker och kanel. Stek tills det att äpplen fått fin färg och blivit karamelliserade. Lägg smördegen över äpplena i stekpannan och skär bort överflödig deg runt kanterna. Peta ner smördegen längs med kanterna.(peta INTE med finger du kommer garanterat att bränna dig. Ta en gaffel istället) Nagga smördegen med en gaffel så att luft ken komma ut. Sätt in hela pannan i ung på 200c* och grädda i ca. 25min. Tycker ni att den börjar få färg ganska fort sätt ner den en liten bit. När den har kommit ut ur ungen ska den svalna ordentligt i rumstepratur, minst en timme. Vänd upp på serveringsfat. Servera med vaniljglass, lättvispad grädde eller vaniljsås.

Vi har serverat m. vaniljsås.

Lycka till!




DITT NAMN*
Kom ihåg mig?

DIN EMAIL (publiceras ej)


DIN BLOGG


DIN KOMMENTAR

Tilda, Stockholm

Tilda heter jag och jag är en tjej på 16 år som älskar att vara med kompisar och skratta. Bor gör jag i Stockholm med min mamma, pappa och två yngre syskon och på fritiden gymmar jag och kollar på alldeles för många tv-serier. Här på min blogg hittar du massa musik,filmtips och framför allt handlar bloggen min vardag och mina tankar.



För samarbeten: [email protected]








Design