Startsidan  ·   Instagram  ·   We♥It  ·   Youtube

Mobiltelefoner

Skrivet:    ·  Quotes, Djupa texter
Jag har länge förundrats över vad mobiltelefonerna faktiskt gör med oss. Hur de avskärmar oss från allt annat och vänder oss inåt, bort från andra människor. Jag kan sitta i timmar framför min telefon utan att göra något viktigt istället för att träffa kompisar eller vara ute. När jag åker tunnelbana sitter jag med hörlurar i öronen med min egen musik, precis som varenda svensk som reser på tunnelbanan. När jag åker tunnelbana kan jag nästan bli sur över att någon annan sätter sig nära mig och låter för att "hallå ser inte du att jag sitter här och är upptagen med min musik och mina onödiga instagram inlägg eller? Måste du prata just här?"
Kan bli rädd för hur jag reagerar i vissa sammanhang. Och det sjuka är att jag vet att jag inte är själv. Vi slutar umgås med varandra och "mobil umgås" istället. Slutar komunicera med varandra med ord och messar eller liknande istället. Såklart håller vi kontakten med varandra men jag har flera "internet vänner" eller vad man ska säga som jag bara skrivit med. Jag har aldrig träffat de i verkligheten och vet inte hur deras röster låter, jag har sett de på bild och jag har sett de messa.
Jag börjar mer och mer kolla upp från telefonen, försöka lägga undan telefonen och inte kolla upptaderingar på soiala medier hela tiden. Men samtidigt att inte kolla gör att jag hamnar efter på så många sätt. Min telefon är sättet jag kommunicerar med mina vänner när vi inte träffas. En vecka utan telefon och vänner betyder en vecka utan någon som helst connection med omvärlden. Jag behöver min telefon , men kanske inte i så stora mängder.
Något som där emot gör mig ledsen på riktigt är när jag ser små barn springa runt med iPhone 6 och ta selfies. Eller när barnen slutar leka med varandra och sitter med varsin mobil och spelar spel. Det ska inte hända, det får fan inte hända. När man är barn ska man leka mamma, pappa, barn och springa runt i kläder som är så pinsamma att man får ont i kroppen när man ser tillbaka på sig själv. Instagram har man tid för sen, leken och barnasinnet försvinner snabbare än man tror. Varför gör inte föräldrarna något då? Jo för att många sitter likadant. Här om dagen när jag satt och väntade på tunnelbanan sitter en pappa med sitt skrikande barn i vagnen och han gör ingenting alls, för han var upptagen av sin mobil.
Så jag ber er att tänka över hur ni använder mobilen för jag vill inte leva i en värld i framtiden där vi slutat kommunicera verbalt. Vi har fått röster och ögon av en anledning, och det är inte för att se ner på våra mobiler och använda taltjänster som Siri. Vi har fått röster för att prata med varandra och ögon för att se världen omkring oss.
 
 



DITT NAMN*
Kom ihåg mig?

DIN EMAIL (publiceras ej)


DIN BLOGG


DIN KOMMENTAR

Tilda, Stockholm

Tilda heter jag och jag är en tjej på 16 år som älskar att vara med kompisar och skratta. Bor gör jag i Stockholm med min mamma, pappa och två yngre syskon och på fritiden gymmar jag och kollar på alldeles för många tv-serier. Här på min blogg hittar du massa musik,filmtips och framför allt handlar bloggen min vardag och mina tankar.



För samarbeten: [email protected]








Design