Startsidan  ·   Instagram  ·   We♥It  ·   Youtube

Piroger

Skrivet:    ·  Allmänt, Recept
Körde lite masterchef idag och gjorde piroger till middag. Gillade det jättemkt när vi gjorde det på hemkunskapen i våras eller när det nu var så fixade det till middag. Var jätteenkelt och supergott så tänkte dela med mig av det receptet här:
 
Ingredisenser:
  • 100 g smör
  • 2,5 dl mjölk
  • 25 g jäst
  • 1/2 tsk socker
  • 1 tsk salt
  • 5 dl vetemjöl + ca 1-2 dl till utbakning
  • 1 uppvispade ägg till pensling
  • Köttfärs Taco fyllning: 250 g nötfärs
  • 1 msk olivolja
  • 1 gul lök
  • 1 tsk salt
  • tacokrydda efter smak
  • 3 msk tomatpuré
  • 1 dl vatten
  • 1 msk maizena majsstärkelse

Gör såhär:

1.Smula jästen i en bunke
2.Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervarmt, 37 grader.
3.Häll vätskan över jästen och rör tills den löst sig.
4.Tillsätt socker, salt och nästan allt mjöl (spara 1-2 dl till utbakning).
5.Arbeta pirogdegen smidig tills den släpper bunkens kanter.
6.Låt pirogdegen jäsa övertäckt i 40 min.
7.Förbered fyllningen (finns där nere)
8.Sätt ugnen på 225 grader.
9.Knåda degen någon minut på mjölat bakbord.
 
10.Dela degen i 12 delar. Rulla en bit i taget till en rund bulle och kavla ut den till en lagom stor rundel.
11.Fördela fyllningen i en hög i mitten, ca 3 msk, och vik ihop till en pirog.
 
12.Tryck ihop kanterna med en gaffel. Lägg på bakplåt med bakplåtspapper.
12.Pensla med uppvispat ägg.
13.Grädda pirogerna mitt i ugnen 12 minuter.
KÖTTFÄRSFYLLNING:
1.Bryn färsen i olja. Hacka löken tillsätt den.
2.Tillsätt tacokryddan (ha inte i någo extra vatten!) och tomatpuré. Fräs pirogfyllningen i några minuter under omrörning.
 
3.Rör ut majsstärkelse i ett glas med kallt vatten tillsätt det till färsröran. Låt koka några minuter tills vätskan kokar in. Låt fyllningen svalna något. Den ska ej vara rinnig - koka den isåfall lite mer så att den kokar in.
 



DITT NAMN*
Kom ihåg mig?

DIN EMAIL (publiceras ej)


DIN BLOGG


DIN KOMMENTAR

Tilda, Stockholm

Tilda heter jag och jag är en tjej på 16 år som älskar att vara med kompisar och skratta. Bor gör jag i Stockholm med min mamma, pappa och två yngre syskon och på fritiden gymmar jag och kollar på alldeles för många tv-serier. Här på min blogg hittar du massa musik,filmtips och framför allt handlar bloggen min vardag och mina tankar.



För samarbeten: [email protected]








Design