Startsidan  ·   Instagram  ·   We♥It  ·   Youtube

Vasaloppssnurror

Skrivet:    ·  Recept
Ingredienser:
50 gr jäst
2,5 dl vatten
250 gr rumsvarmt smör
1 dl socker
2 ägg
13 dl vetemjöl
2 tsl bakpulver
1 tsk salt

Fyllning:
50 gr riven mandelmassa
50 gr smör
0,5 dl socker
0,5 dl blåbärssylt

Garnering:
100 gr smör  ( gick åt betydligt mindre)
Strösocker
 
Gör såhär:
Smula jästen i en bunke, värm vattnet fingervarmt, häll över jästen och rör så att jästen löser sig.
Rör sockret smidig med smöret, gärna med elvisp. Blanda ner smörblandning och ägg med degspadet.
Blanda mjöl med bakpulver och salt, häll i bunken och arbeta till en smidig deg. Låt jäsa 40 minuter.

Blanda mandelmassan med socker och smör.

Tag upp degen och kavla ut till 2 rektanglar ca 20*55 cm.
Bred på mandelmassefyllningen och därefter blåbärsylten på den ena plattan och lägg den andra ovanpå och tryck till.
Skär ca 2 cm breda remsor, tvinna till snurror och lägg på pappersklädd plåt. Låt jäsa ca 30 min. Grädda 8-10 minuter i 250 grader. Låt svalna.
Smält smöret, pensla bullarna och doppa i socker.
 
♡Malin♡
Skrivet: 2014-09-25,  kl. 14:47:21 Blogg:  http://optimalin.blogg.se

Åhh de ser magiskt goda ut! Det måste jag testa! :)




DITT NAMN*
Kom ihåg mig?

DIN EMAIL (publiceras ej)


DIN BLOGG


DIN KOMMENTAR

Tilda, Stockholm

Tilda heter jag och jag är en tjej på 16 år som älskar att vara med kompisar och skratta. Bor gör jag i Stockholm med min mamma, pappa och två yngre syskon och på fritiden gymmar jag och kollar på alldeles för många tv-serier. Här på min blogg hittar du massa musik,filmtips och framför allt handlar bloggen min vardag och mina tankar.



För samarbeten: [email protected]








Design