Startsidan  ·   Instagram  ·   We♥It  ·   Youtube

Piñata

Skrivet:    ·  Recept
Idag gjorde jag, I och To en egen piñata. Just nu hänger den i lampan bredvid mig och torkar. Vill du oxå göra en piñata. Checka här nedanför:

För att göra en egen piñata behöver du detta:

* Tapetklister (alternativt en smet av 2 delar mjöl och 3 delar vatten)
* Tidningspapper
* Färg, kritor, eller klistermärken
* Färgat kräppapper, silkespapper och bitar av kartong
* Snöre som upphängningsanordning

Gör din piñata så här:

1. Blås upp en stor ballong och knyt väl

2. Blanda tapetklistret enligt förpackningen

3. Skär tidningen i långa 1 cm tjocka remsor och doppa i klistret

4. Placera försiktigt remsorna på ballongen tills den är täckt, men lämna ett hål i toppen.

5. Ställ åt sidan och låt ballongen torka

6. Placera ytterligare ett lager tidningspapper doppat i klister över ballongen och låt torka

7. Upprepa med ytterligare ett lager, täck inte över hålet! Du kan vara väldig kreativ här och relativt enkelt forma piñatan med hjälp av tjockt papper eller kartong som du fäster med hjälp av tidningspappret+tapetklistret i andra eller tredje lagret. Äggkartong kan t.ex vara bra för att göra små ben, en nos eller så. Tänk kreativt!

8. När piñatan är torr (kan ta 2-3 dygn så var ute i god tid!), smäll och ta bort ballongen

9. Måla din piñata med olika mönster och färger, täckande plakatfärg är oftast bäst.

10. Om du vill kan du hänga färgat kräppapper från sidorna och botten och göra bollar av silkespapper som du klistrar dit för detaljer som ögon mm

11. Gör två små hål i övre nära öppningen och dra igenom snöret så du kan hänga upp pinatan

12. Fyll din Pinata (genom hålet du lämnade överst) med godis, leksaker eller andra överraskningar. Du kan också fylla på med pappersbollar så att inte allt godis ramlar ut på en gång utan att hela piñatan måste slås sönder innan allt kommer ut.

13. Knyt piñatan i luften med snöre och ha kul!
Detta behövde vi. Silkespapper, GODIS(!!!!), Pensel, Tapetklister, Stora ballonger o glitter.
Vi har hängt upp vår piñata för att torka. Hur den blir när den är klar får ni se på fredag då jag ska ha "Mexico-Fest!"




DITT NAMN*
Kom ihåg mig?

DIN EMAIL (publiceras ej)


DIN BLOGG


DIN KOMMENTAR

Tilda, Stockholm

Tilda heter jag och jag är en tjej på 16 år som älskar att vara med kompisar och skratta. Bor gör jag i Stockholm med min mamma, pappa och två yngre syskon och på fritiden gymmar jag och kollar på alldeles för många tv-serier. Här på min blogg hittar du massa musik,filmtips och framför allt handlar bloggen min vardag och mina tankar.



För samarbeten: [email protected]








Design