Startsidan  ·   Instagram  ·   We♥It  ·   Youtube

Orättvisa

Skrivet:    ·  Quotes, Djupa texter
Jag har hört ett flertal saker som har byggt på dessa känslor  och jag kände väl någonstans att det var dags för mig att dela med mig av mina tankar nu, vad jag känner om orättvisor. Och nu menar jag inte "nu har jag plockat ur diskmaskinen två gånger mer än Olle medan han bara sitter i soffan, det är O R Ä T T V I S T!" utan jag menar riktiga orättvisor och nu främst mellan de olika könen. Orättvisorna som ständigt märks hos oss som är tjejer, kvinnor, damer. Orättvisor som borde vara så självklara rättigheter för alla människor men som ständigt finns i andra länder, och även i vårat eget.
Jag fick höra en historia för ett tag sedan om några vänner till våra vänner som hade varit i Dubai eller något sådant där kvinnor inte får köra bil. Så hade mamman i familjen varit ute och kört en sväng, jag tror hon skulle till affären eller något sådant. Men när hon står vid ett rödljus och har stannat blir hon påkörd bakifrån av en annan bil, så hon kliver ut och knackar på rutan hos den andra bilen och säger typ att "oj det här blev ju tokigt, men vi kan ju byta kontaktuppgifter så får du betala försäkringen" eller något sådant. Men då svarar mannen i bilen "aa fast nu var det ju du som kvinna som var ute och körde och om du inte hade gjort det hade ju jag inte kört in i dig för då hade din bil inte stått här. Så det är nog ditt fel det här". Ursäkta va fan sa du?????
I vissa länder har de dragit det så långt att kvinnor inte ens får cykla för det är något männen gör. Det är som att de begränsar alla möjliga sätt för kvinnan att ta sig ut ur hemmet. Som för att se till att kvinnan inte gör något utan att ha sin man med sig. Jag vet inte ens hur jag ska förklara för att ni ska förstå ilskan jag känner när jag läser och får höra om sånt här. Den enda skillnaden mellan män och kvinnor är att vi har olika kön, kroppsbyggnader och hormoner i kroppen men vi är fullt kapabla till att göra samma saker. Det finns ingen skillnad på vad vi ska åstadkomma, en kvinna ska ha samma rättigheter som mannen för han är inte på något vis bättre än kvinnan. De är jämlikar!
Samma sak gäller för heterosexuella, homosexuella, svarta, vita, asiater, långa, korta, feta, smala. Det är ingen skillnad på oss. Om jag skulle börja förklara mitt hat mot homofobi skulle det här inlägget bli brutalt långt och ingen av er skulle orka läsa det. Men för att återvända till det jag började med, notera orättvisan. Minns den och se till att kämpa emot den! Varje människas åsikter är viktiga för vi kvinnor har samma rättigheter som vilken man som helst. Kvinnor ska inte behöva gå rädda på kvällen för att bli våldtagna, kvinnor ska inte få skulden när de blir påkörda för att de är kvinnor och kör bil, kvinnor ska inte få mindre betalt för ett lika utfört jobb som en man, kvinnor ska inte behöva bära burka/sjal för att män skrev i det i deras religion för hundratals år sedan. Kvinnor ska få göra vad de vill utan att vara styrda av män. Kvinnor är starka och vi kan kämpa mot orättvisan.
 
♡Anonym♡
Skrivet: 2015-07-05,  kl. 17:01:29

Bra där!! Men det är bara att kämpa på. Rättvisan måste segra.

♡Anonym♡
Skrivet: 2015-07-07,  kl. 21:12:56

Sjukt coolt inlägg håller helt med!




DITT NAMN*
Kom ihåg mig?

DIN EMAIL (publiceras ej)


DIN BLOGG


DIN KOMMENTAR

Tilda, Stockholm

Tilda heter jag och jag är en tjej på 16 år som älskar att vara med kompisar och skratta. Bor gör jag i Stockholm med min mamma, pappa och två yngre syskon och på fritiden gymmar jag och kollar på alldeles för många tv-serier. Här på min blogg hittar du massa musik,filmtips och framför allt handlar bloggen min vardag och mina tankar.



För samarbeten: [email protected]








Design